Artan nüfusu ve büyüyen ekonomisi sayesinde, Türkiye’de gıda ürünlerinin ithalat oranı, ihracat oranını geçiyor. Bu nedenle, şu anda yıllık yaklaşık 5 milyar dolar değerinde olan ithalat pazarının önümüzdeki senelerde daha da büyümesi bekleniyor.
WorldFood İstanbul, gıda ve içecek sektöründe tedarikçi arayan oyuncularla temasa geçmenizi sağlayacak.
Türkiye’deki gıda ve içecek satıcılarının şu an hangi ürünleri ithal ettiklerini öğrenin (veriler ABD Tarım Bakanlığı’ndan alınmıştır).
Türkiye’nin ithal ettiği en önemli 5 gıda ve içecek ürünü
Balık ve deniz ürünleri- 172 milyon dolar
Norveç’te, balıkçılık, tarım ve deniz ürünleri konularında araştırma yapan bir kurum olan Nofima, 2016 yılında, Türkiye’nin ihracatçıların dikkat etmesi gereken pazarlardan birisi olduğunu belirtti. Türkler deniz ürünlerine büyük ilgi gösteriyor ve halk, ete sağlıklı bir alternatif olarak deniz ürünlerine yöneldikçe deniz ürünlerinin tüketimi artıyor.
2016 yılında, Türkiye 172 milyon dolar değerinde balık ve deniz ürünü ithal etti; en fazla ithal edilen ürün ise somon balığı oldu. Toplam ithalatın %27,32’sine sahip olan Norveç, ülkenin en büyük deniz ürünü tedarikçisi konumunda. İkinci sırada %18,45’lik ithalat payı ile Fas, onun arkasında ise %9,19’luk bir oranla İspanya bulunuyor.
İşlenmiş meyve ve sebzeler- 134,5 milyon dolar
Türkiye büyük bir tarım ürünleri üreticisi fakat kendi meyve ve sebze ihtiyacını karşılayabilen ülke sayısı çok az. Türkiye, niş ürünleri Avrupa’dan, egzotik ürünleri ise Asya’nın iç bölgelerinden ithal ediyor. Bu da ihracatçıların dikkatini çekiyor ve pazardaki boşlukları dolduruyor.
ABD Tarım Bakanlığı’na göre, 2016 yılında, Türkiye’de işlenmiş meyve ve sebze ithalatının ihracatçılar için değeri 134,5 milyon dolardı ve bunun %52’si Tayland’dan sağlanmıştı. Tayland şu anda bu ürünlerin açık ara farkla en büyük tedarikçisi konumunda. İkinci en büyük tedarikçi olan Macaristan ise toplam ithalatın %5’ine sahip.
Atıştırmalık gıda- 134,4 milyon dolar
Atıştırmalık gıda, yıllık toplam 130 milyon doların üzerindeki ithalat payıyla Türkiye’deki büyük pazarlardan birisi. Ayrıca bu sektörde yabancı markalara karşı yoğun bir ilgi var. Örneğin patates cipsi sektöründe pazarın %90’ından fazlasını iki Amerikan markası, Frito-Lay ve Pringles kontrol ediyor.
Peki, Türkiye yeni atıştırmalık gıda denemek istediğinde hangi ülkelere yöneliyor? Cips markalarına gösterilen inanılmaz ilgiye rağmen, şaşırtıcı bir şekilde Türkiye’nin bir numaralı atıştırmalık gıda tedarikçisi ABD değil. İlk sırada Avrupalı üreticiler yer alıyor.
Türkiye’ye en çok atıştırmalık gıda ihracatı yapan üç ülke:
• Almanya – %32
• Hollanda – %12
• İtalya – %10,5
Süt ve süt ürünleri – 90 milyon dolar
Türkiye, 2016 yılında yaklaşık 40.000 ton süt ve süt ürünü ithal ederek yabancı ülkelerden tedarik edilen peynir, yağ ve benzeri ürünlere hala ilgi duyulduğunu gösterdi. Bu, yerli peynir üretimini arttırma çalışmalarının, tüketiciler için satışa sunulan peynir miktarını arttırmasından sonra gerçekleşti.
İrlanda ve Yeni Zelanda beraber toplam ithalatın %36,5’ine sahip. Peki hangi ürünleri ithal ediyorlar? Yeni Zelanda, Türkiye’ye süt ürünü olarak en fazla yağ ithal ederken İrlanda’nın temel ihraç ürünleri yağ ve peynir. Cheddar peyniri ise Türklerin en çok ilgi gösterdiği peynir çeşidi.
Et- 45 milyon dolar
Hükümet tarafından izlenen tutarlı bir politika olmaması ve artan yerli yem fiyatları, Türkiye’de kırmızı et üretiminde dalgalanmalara yol açtı. Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanı Faruk Çelik, Türkiye’de yıllık 150.000 ila 200.000 ton arasında kırmızı et açığı olduğunu belirtti. Bu nedenle ihracatta büyük bir artış yaşanması bekleniyor.
Rusya ve Türkiye ortak et ticareti anlaşmalarını sürdürmek için görüşmelere devam ediyor. Son yıllarda Türkiye’ye en fazla et ihraç eden ülke olan Bosna Hersek, sadece 2016 yılında Türkiye’ye 6.000 tonun üzerinde, 45 milyon dolar değerinde et ihraç etti.
Büyümekte Olan Diğer Sektörler
Türkiye her sene milyarlarca dolar değerinde gıda ve içecek ürünü ithal ediyor. Yukarıda bahsedilenler Türkiye’nin gıda ve içecek ithalatının sadece bir kısmı. Uluslararası üreticilerin Türkiye’ye ihracat yapmalarına olacak sağlayacak, hızla büyüyen ve heyecan verici birkaç sektör daha var.
Kurutulmuş fındık, unlu mamuller ve çikolata bunlara örnek olarak gösterilebilir. Hızla gelişen favori gıda ve içecek kategorileri ile ilgili daha fazla bilgi edinmek için tıklayınız.
WorldFood İstanbul’da Türkiye’nin gıda ve içecek ithalatçıları ile tanışın
Artık Türk müşterilerin neler istediğini biliyorsunuz, şimdi onlarla tanışma zamanı. Bunu yapabileceğiniz sadece bir yer var: Türkiye’nin en büyük uluslararası gıda ve içecek ürünleri fuarı olan WorldFood İstanbul.
Türkiye’nin en büyük ve en başarılı gıda ve gıda işleme fuarı olan WorldFood İstanbul her sene 13.000’den fazla ziyaretçiyi ağırlıyor.
Bu etkinlik, ürününüzü, distribütörler, perakende satış temsilcileri ve HORECA sektörü üyelerinden oluşan gıda ve içecek ürünleri alıcılarına tanıtabileceğiniz mükemmel bir platform.