En iyi Oyunlaştırma Eğitimi Nasıl Tasarlanır ve Deneyim ile Öğrenme Nasıl Gerçekleştirilir?
Oyunlaştırma ve deneyim ile eğitim tasarımı; katılımcılar tarafından anlaşılması ve takibi bir hayli zorlayıcı olan ve bir süre sonra sıkıcı bulunmaya başlanan çeşitli içeriklerin eğlenceli ve kolayca anlaşılır hale getirilmesi çalışmalarını kapsar. Eğitimlerde oyunlaştırma ve deneyim; yaşayarak – deneyimleyerek öğrenme, oyunla öğrenme gibi kavramları kapsar.
Bu yazımızda;
Oyunlaştırma Nedir?
Oyunlaştırma ile Öğrenme Nasıl Gerçekleşir?
Oyunlaştırma ve Deneyim ile Eğitimin Faydaları Nelerdir?
Oyunlaştırma ile Eğitim Nasıl Tasarlanır?
Oyunlaştırma ile Eğitimde Planlama Tüyoları Nedir? sorularına yanıt arayacağız.
Eğitimde oyunlaştırma ile; Öğrenmenin nasıl daha ilgi çekici ve akılda kalıcı bir hale gelebileceğini, eğitimlerimizde bu şekilde nasıl farklılaştığımızı ele alacağız.
Oyunlaştırma Nedir?
İngilizce Gamification kelimesinden Türkçe’ye oyunlaştırma olarak geçmiş olan uygulamadır.
Oyunlaştırma;
Temelinde oyun olmayan alanlarda, oyunsal düşünme ve problem çözme gibi yetkinliklerimizi kullanarak aldığımız eğitimlerden ya da katıldığımız etkinliklerden keyif ve beraberinde optimum seviyede verim almamızı sağlar.
Bunun doğal bir sonucu olarak “kolay öğrenme”yi hızlandırır.
Aslında en net tabiri, eğlenerek ve deneyimleyerek öğrenmektir.
Konunun içine bizzat dahil olduğunuzda ve bunu eğlenerek yaptığınızda öğrenme hızlanır ve içselleştirilir. Bu yöntemin, öğrenileni hayata geçirebilme yetisini beslediği ve unutma süresini uzattığı da bilinmektedir.
Eğitim Tasarımlarında Oyunlaştırma ve Deneyim ile Öğrenme Nasıl Gerçekleştirilir?
Özellikle içerisinde pek çok mevzuat, prosedür, soyut kavramlar veya formüller barındıran içerikleri anlamak ve bu bilgileri günlük hayatta kullanabilme yetisi kazanmak; epeyce bir zaman alır ve bu teorik bilgi ve yaklaşımlar; genellikle sıkıcı ve sıradan bulunabilmektedir.
Standart ve teorik eğitimler, katılımcıların odağını eğitime vermesini maalesef sağlayamamakta ve çeşitli ezber yöntemleri, katılımcılarda bilinç yerine direnç oluşturmaktadır.
E-öğrenme, video izleme ya da sıkıcı eğitim sunumları da teorik bilgiler vermekte ancak öğrencinin davranış biçimlerini değiştirmek anlamında yeterli olamamaktadır.
İşte tam bu noktada oyunlaştırma ve deneyim ile öğrenme çözümleri devreye girer. Dahil olan, problem çözen, konuyu içselleştirerek ve yaşayarak öğrenen katılımcılarda öğrenme; fark etmeden ve daha fazla özümsenerek gerçekleşir.
Oyunlaştırma ve Deneyim ile Eğitimin Faydaları Nelerdir?
Oyunlaştırma ve deneyim ile eğitimde anlamlı ve ilgi çekici bir içerik sağlandığında, katılımcıların kişisel seviyedeki beklentilere bağlanmasına olanak tanınmış olur.
Katılımcıların konuyu daha fazla anlamaları da eğitimin gerekliliklerini, günlük işlerinin bir parçası hâline getirir.
Oyunlaştırma ile Eğitim Nasıl Tasarlanır?
1 – Doğru Oyunun Seçimi
Eğitimi verilecek konu ile uyum içerisinde olacak oyunun seçimi, çok önemlidir. Bunlar; tahta oyunları, tahmin oyunları, bulmacalar, drama, hazine avcılığı, kelime aramaları ve daha fazlası olabilir.
2 – Senaryo ve Hikâyeleştirme
Müfredata uygun oyun içeriği bulunduktan sonra eğitimi verilecek konu ile arasında hikâye bağı oluşturulması gerekir.
Örneğin; İş Yerinde Hijyen Kuralları konusunun “Hijyen Sandığını Arıyoruz” benzeri bir oyun ile adım adım hijyen kuralları öğrenilirken bir hazinenin de bulunmasını sağlamak gibi bir oyun kurgulayabilirsiniz.
3 – Boşlukları Doldurma ve İz Sürme
Oyunlaştırma eğitimi tasarlanırken katılımcıların iz bulma, gizemli boşlukları doldurma, bir sonraki adıma geçebilmek için ipuçlarını takip ederek bilgi toplama gibi eylemleri yapmasına olanak sağlanabilir. Odaklanmayı artıran bu yöntem, aynı zamanda öğrenmeyi de kuvvetlendirir.
4 – Risk Alma ve Belirsizliği Yönetme
Kullanıcıların oyun içerisinde ufak riskler alarak heyecan yaşamalarını sağlamak, öğrenmeyi tetikler. Kaybetme korkusu ile adrenalin seviyesi artar ve beyin, tam kapasite çalışmaya başlar. Bu da öğrenmeyi hızlandırarak aynı zamanda eğlenceli hale getirir.
5 – Duygusal Katmanlar Yaratma
Oyunun içerisine farklı duygular katarak gerilimi arttırabilir ve öğrenme seviyesini yükseltebilirsiniz. Katılımcıları; iki masum insan arasından kurtarılmak üzere bir kişiyi seçmek zorunda bırakmak, küçük haksızlıklara uğratmak ya da oyunculara aşırı mutluluklar yaratmak; bu duygusal katmanların dahil edilmesine olanak sağlayabilecek örneklerdendir.
6 – Takım Olma – Takım Ruhu
Özellikle kurumsal eğitimlerin olmazsa olmasıdır. Oyunda, bireysel düşünmek yerine takım olmaya teşvik edecek kurgular geliştirilir. Katılımcılar, başka bir departmandan bir arkadaşları olmadan hareket edemeyecekleri senaryolarla karşılaştırılır.
7 – Gelişim Tablosu
Katılımcıların oyun esnasında skor tablolarını görmeleri, durum analizleri yapabilmeleri açısından önemlidir. Örneğin; bir sonraki kapıyı açması için 1000 puana daha ihtiyacı olduğunu gören oyuncu, sorunun çözümü için daha çok odaklanacaktır ve skor tabloları, ölçümlenebilir başarı sunduğundan hedefine adım adım yaklaşırken fark etmeden pek çok konuyu da öğrenmiş olacaktır.
8 – Ölçme ve Değerlendirme
Eğitimin işe yararlığını ölçmek için testler, anketler yapılmalıdır. Katılımcıların eğitim öncesi bilgi seviyeleri ile eğitim sonrası durumları birbirleri ile kıyaslanarak değerlendirilir.
9 – Geri bildirim
Katılımcılardan mutlak surette geribildirimin alınacağı aşamalar tasarlanmalıdır. Eğitim işe yaradı mı? Katılımcılar eğitimi faydalı buldu mu? Katılımcıların beklentileri karşılandı mı? gibi bilgiler alınmalıdır.
10 – İyileştirme
Eğitim esnasında, ölçme değerlendirme süreçlerinde ve gelen geribildirimler dikkate alınarak tasarlanan eğitimin iyileştirmeleri mutlaka çalışılmalı ve bir sonraki eğitimlerde uygulanmak/faydalanılmak üzere tüm bilgiler arşivlenmelidir.
Oyunlaştırma ile Eğitimde Planlama Tüyoları
Tanımlayın ve programa bağlı kalın.
Eğitim sonrası sürecin takipçisi olun.
Materyalleri tekrar kullanmayın veya sonraki eğitimlerde oyun/yarışma formatlarını tekrar etmeyin.
İçeriği, etkileşimli ve ilgi çekici hale getirin. Katılımcılar, sunum ve videolardan ziyade deneyimlere katılmaktan daha fazla şey öğreniyorlar.
Eğitimde kullanılabilecek bilgiler için çeşitli kaynakları kullanın; endüstri, ulusal, uluslararası haber ajansları, bilimsel makaleler, anonim hikayeler, fıkralar vb.
Katılımcıların sürecin kendilerini nasıl etkilediğini veya süreci nasıl etkilediklerini ve olağan sonuçlarını anlamalarını sağlayın.
Oyunlaştırma Deneyim ve Eğitim Tasarımı, yazımızda ele aldığımız bu konuyu beğendiyseniz, info@karmalt.com dan bize ulaşın sizin için eğitim tasarlayalım.