Türkiye’de Gıda Sektörü..
Gıda , 2000’li yılların stratejik olarak en avantajlı 7 sektöründen biri olarak gösteriliyor. İnsanlık için oldukça önem teşkil eden gıda sektörü gerçek potansiyelin her yıl düzenli olarak büyüdüğü ve pek çok sayıda yatırım yapılması gereken segmentlerin ortaya çıkması gerektiğini ifade etmekte..
Dünya gıda devleri gerçek gıda potansiyelinin şu anda telaffuz edilen rakamların iki, üç katı olacağı görüşünde hemfikir olmuş durumdalar. Bu veriler doğrultusunda da gıdaya dönük holdinglerin bu sektöre yatırım yapma gerçeğini açıkça ortaya koymaktadır.
Türkiye gıda sektöründe ekmek üretiminde birinci sırada yer alıyor. Buna mukabil diğer gıda kalemlerinde kişi başına düşen tüketimlerde Avrupa ülkelerine oranla daha az miktarlardadır. Bunun ana nedenlerinden biri ise gıda alanlarında birçok alanın halâ boş ve yetersiz olduğunu gözlemliyoruz. Türkiye’de arz ve taleplerde şu anda pazarın büyüklüğünü tam olarak kestirebilmek pek mümkün değil.
Gayrı safi milli hasılanın büyük bir kısmı gıda sektörünün içinde sirkülasyon yaratmaktadır. Tüketicilere gıda sektörü denilince akıllarda sebze, meyve yemekten oluşan ürünler oluşmaktadır. Gıda sektörü sadece bununla kalmayıp balık, et, buğday gibi alt segmentlerin de bulunduğu geniş sektörlerden biridir. Sektörün büyümesi için gıda yönetmeliği talimatları içinde, hijyen şartlarda üretilen paketli ürünlerin tüketilmesi gerekiyor.
Potansiyel ürünlerde ilk sırayı paketli ürünlerin alacağı görüşü uzmanlarca yoğunluk kazanmış durumda.. Bu ürünler fabrika ortamında üretilen ve standartları belli ürünlerden oluşuyor.
Hangi Ürünlerin Geleceği Parlak Olacak?
Türkiye’nin son yıllarda unlu mamuller sektöründe iyi bir ivme yakaladığını görüyoruz. Bu hem paketli unlu mamullerde hem de satış grafikleri açısından iyi denecek kadar yüksek potansiyele sahip. Doğal yollardan üretilen saf meyve suları, yüksek mineral değeri sağlık açısından yarar sağlayan soda üretimleri bu segmentlerdeki ürünlerde hızlı büyümelerin yaşandığı görülmektedir.
Dondurulmuş gıdalarda tüketim oranları oldukça az ve bu sektörün tüketme kültürü düşük seviyelerde.. Buna rağmen dondurulmuş ürünlerin süper marketlerde oldukça geniş bir alana sahip olduğunu görmekteyiz. Ancak doğal ürün tüketimine yöneldiğimizde bu alışkanlığı kazanarak sektörün Türkiye’de büyüme trendlerini hızla yakalayacağını gerçek samimiyetimle düşünmekteyim.
Dış Pazarlarda İmaj Yaratıyoruz
Ülkemiz dış ülkelere ağırlıklı olarak tekstil ürünleri, maden ve tarım ürünleri ihraç ediyor. Gıda ve tarım ürünlerinde pek çok dünya ülkesinden daha avantajlı bir duruma sahibiz. Özellikle gıda sektöründe iyi bir ivme yakalayarak imaj yaratan bir ülke konumundayız. Tarım ürünü olarak her şey ülkemizde yetişiyor. Tarım sektörü daha planlı programlı üretildiği takdirde bu alanda çok ciddi ihracat şansı yakalayabileceğimizin altını çizmek gerekiyor.
Gıda Sektöründe e-ticaretin geleceği
Dünya ülkelerinde internet üzerinden çok fazla satış yapılıyor. Türkiye’de bu modeli başarıyla oluşturmuş durumdadır. Satış kanalları önümüzdeki yıllarda daha da önem kazanarak sektörün bayrağını başarıyla dalgalandıracaktır. Tarımın her topluluk için hayati öneme sahip ve dünyanın üzerinde en çok durduğu konulardan biri olduğunu her daim hatırlamamız gerekiyor.
Bundan sonraki süreçlerde gıda sanayiinin de köklü bir değişime girmesi kaçınılmaz olacaktır.
Sevgi ve sağlıcakla kalın.
Mehmet Sabri Danabaş