Çikolata işine yıllarımı verdim. Kimi zaman bir elimde spatula bir elimde çikolata kalıbı, kimi zaman Dr. Kleinert’ten İsviçre’de çikolata dersleri. Yurt dışı seyahatlerde vitrin gözlemlerinde sıradışı ürünlerin araştırılması da cabası…
Serde çikolatacılık olunca son günlerin adından fazlaca söz ettiren Dubai çikolatası ile ilgilenmemek olmazdı. Sağ olsunlar yakın çevredeki dostlarım bizi uzman kabul ederek numuneleriyle birlikte sınava çekmeye kalkıştılar. Aslında sınava çekilen ben değil, Dubai çikolatası numuneleriydi.
Adından anlaşılacağı gibi, Dubai çikolatası Dubai’de ortaya çıktı. Aslen Mısırlı, İngiliz girişimci Sarah Hamouda ve Filistinli şef Nouel Catis Omamalin tarafından kurulan Fix Dessert Chocolatier markasının yeni ürünü, İnovasyonu. İlk olarak “Can’t Get Knafeh Of It” (Künefeye doyamıyorum) adıyla sunulan Dubai çikolatası, çıtır kadayıf, Antep fıstığı ve şeker ile hazırlanan kremanın sütlü çikolata içine dolgu ile oluşuyor. Farklı dokuların birleşimi bir uyum içinde, lezzet yoğunluğu ile daha çok tüketme isteği uyandırıyor.
Şurası bilinmeli; Dubai Çikolatası ayrıcalıklı bir kategori değil, Dolgulu Çikolata kategorisinden Antep fıstık kremalı bir üründür.
Peki, Dubai çikolatasının son bir yılda dünya çapında bu kadar tanınmasının nedeni ne olabilir?
Dubai çikolatasının tanınması Aralık 2023’te Dubai’de yaşayan bir gurme Maria Vehera’nın TikTok videosuyla başladı. Bu videoda Vehera, Fix Dessert’in bir çikolata tabletini tadarken ürünün dokusunu ve lezzetini öne çıkarıyordu. Video bugüne kadar 80 milyondan fazla izlendi. Çikolatanın görsel ve işitsel çekiciliği popülaritesini artırdı. Çikolata tableti kırıldığında oluşan çıtır sesler ve dolgunun akışkan yapısı ASMR videolarında ( Autonomous Sensory Meridian Response, bazı insanlar için rahatlatıcı bir his yaratan sesler, görseller ve dokunsal uyarıcılardan oluşan bir fenomen) büyük ilgi topladı. Ürünün sadece Dubai’de satılması lüks ve ayrıcalık hissi sağladı (Türkiye’de benzer ürün hemen yapıldı, petrol istasyonlarından AVM shoplara kadar yaygın…)
Bu çikolatanın popülaritesinin sosyal medya sayesinde körüklendiğini, özellikle gençler arasında yaygınlaşan bir tüketim trendine dönüştüğünü izliyoruz. Ancak bu tür ürünlerin aşırı tüketiminin sağlık sorunlarına yol açabileceğini hatırlatmakta yarar var.
Dubai çikolatasının dolgulu olduğu (çikolata oranı oldukça düşük), dolgunun ihtiva ettiği Antep fıstığı nedeniyle bazı bünyelerde alerjik etki yapabileceği bilinmelidir. Gıda alerjisinde klinik bulgular gıdanın tüketilmesinden çok kısa bir süre sonra ortaya çıkar. Ciltte kızarıklık, kaşıntı ve ödem plakları, dudaklarda ve göz çevresinde şişlik, karın ağrısı, kusma, nefes darlığı, öksürük, boğazda tıkanıklık hissi, dilde şişme, göğüs ağrısı, çarpıntı ve tansiyon düşüklüğü besin alerjisine bağlı bulgulardır. En şiddetlisi, nefes alma zorluğuna ve/veya düşük tansiyona neden olarak hayati risk oluşturan alerjik semptomlardır, buna anafilaksi veya anafilaktik şok denir. (Ebru Akdağ, Soframızdaki Hurafeler Sayfa:78)
Üründe kullanılan Antep fıstığının kontrolsüz ve hijyenik olmayan ortamlarda işlenmesi aflatoksin kontaminasyonu riskini artırabilir. (Aflatoksin dünyada en çok bilinen mikotoksin olup kanser yapıcı ve genotoksiktir) Aflatoksin riskini azaltmak için güvenilir markaların ürünleri tercih edilmelidir.
Düşük lifli, yüksek şeker ve yağ içeren Dubai çikolatasının 100 gramında 530 kaloriye yakın enerji vardır. Fazla tüketimi, erken dönem obeziteye zemin hazırlarken, insülin direnci ve tip2 diyabet gibi metabolik rahatsızlıkların riskini de artırır.
Sağlıklı beslenme için önerilen çikolatalar güçlü antioksidanlarca zengin olanlardır. Çikolatalarda kakao oranı ne kadar yüksek ise antioksidan özelliği o kadar fazladır. Yine de günlük tüketimini 20 gr ile sınırlamakta yarar var.
Necdet BUZBAŞ
TOBB Gıda Meclisi Başkanı