Gıda perakendecileri Ramazan ayı hazırlığına başladı. 16 Mayıs’ta başlayacak Ramazan için marketler hazırlanırken, bu aya özel ürünler de vitrine çıkarılıyor. Fiyatlarda enflasyon oranında yüzde 10’luk artışlar olabileceği de belirtiliyor.
Türkiye Perakendeciler Federasyonu (TPF) Başkanı Mustafa Altunbilek, 11 ayın sultanı Ramazan’ın bu yıl da bereketiyle geleceğini söyledi.
Altunbilek, “Son 3 yıllık verilere baktığımızda Ramazan ayının ilk 2 haftası satışlarda yüzde 20’lere varan bir artış yaşanıyor. Son hafta satışlar bir önceki aya paralel devam ediyor. Ramazan genelinde satışları bir önceki aya kıyasladığımızda ise ortalamada satışlar yüzde 10 artıyor.
Ramazan ayı süresince et ve et ürünleri en çok satanlar arasında yer alıyor. Geçen yıl Anadolu’da et tüketimi artarken, İstanbul’da yüzde 5 oranında azaldı. İstanbul’da sadece ette değil, sebze meyve reyonundaki satışlar da bir önceki aya kıyasla yüzde 8 oranında azalma yaşandı” dedi.
Ramazan ayında hediye çeki ile kumanyalar da hayırseverler için önemli bir yardımlaşma aracı haline geldi. Geçen 2 yılda hediye çeklerinin kumanya paketlerine kıyasla daha çok rağbet gördüğünü aktaran Altunbilek, “Bunun başlıca nedeni, kumanyaların içindeki ürünler kişilerin gerçek ihtiyacı olmayabiliyor. Hediye çeklerinde geçen yıl 50 – 100 TL arası tercih edildi. Kumanyalarda ise çorba, hurma, zeytin, bulgur pirinç, yağ, un şeker, çay gibi temel gıdaların yer aldığı paketler alındı.
Bu yıl ise Ramazan’ın ilk 10 günü kumanya ve hediye çeki satışlarında artış bekliyoruz. Önceki yıllara paralel satışların yüzde 10’unun Ramazan Ayı hazırlığı, yüzde 5’inin kumanya, yüzde 15’inin ise hediye çeki yönünde olacağını tahmin ediyoruz” diye konuştu.
Federasyon olarak Ramazan aylarında gıda ürünlerinde fiyatları artıran, spekülatif hareket edenleri takip ettiklerini de vurgulayan Altunbilek, şunları söyledi:
“Yerel zincirler olarak fırsatçılara geçit vermemeyi kendimize bir görev biliyoruz. Vatandaşlarımız rahat olsun. Geçen yıllarda olduğu gibi bu yıl da TPF çatısı altında hizmet veren Türkiye genelindeki 3 bin 915 perakende satış noktasında gıda ürünlerinde fiyat artışı yaşanmayacak.
Ramazan ayı süresince patlıcan, salatalık, biber, fasulyede fiyatların düşmesini bekliyoruz. Mahsullerin bollaşmasıyla birlikte bakliyatta da fiyat artışı değil, düşüş yaşanmasını bekliyoruz.”
Makro Market Genel Müdürü Mehmet Songör ise, Ramazan’a iki hafta kaldığını anımsatarak, her yıl olduğu gibi bu yıl da perakende sektörü olarak hazırlıklarını başlattıklarını söyledi. Songör, “Perakendeciler olarak biz bir ay öncesinden hazırlıklara başlıyoruz” dedi.
Songör, fiyatlarla ilgili de, şunları söyledi:
“Perakendeci olarak üretici ve tüketici arasında aracıyız. Biz kendimiz zam yapmıyoruz ama Ramazan’a özgü ürünleri aldığımızda geçen yıla göre fiyat farkı varsa bunu yansıtıyoruz. Bazıları önceki yılla aynı oluyor bazıları olmuyor. Ama mutlaka yüzde 10’luk enflasyon farkı yansıtılıyor.”
Songör, Ramazan alışverişinin geçen yıla göre yüzde 10 – 15 arasında artacağı tahmininde bulundu.
Ramazan kolisi hazır
Carrefoursa Ramazan kolileri 4 farklı seçenek ve yüzde 50 indirimle satışa sunuldu. CarrefourSA’nın 60 TL yerine yüzde 50 indirim ile 29.90 TL’den sunduğu Klasik Ramazan Kolisi’nde 13 farklı ürün yer alıyor. Migros yetkilileri ise şunları söyledi:
“3 farklı seçenekte hazırlanan Ramazan kolilerimiz bu yıl da iftar sofralarına hem lezzet hem de bereket getirecek. Ramazan kolisiyle müşterilerimize yüzde 48’e varan tasarruf fırsatı sunuyoruz.”